Hara alebo tanden?
Publikované 10.05.2014 v 15:58 v kategórii Karate Do, prečítané: 1072x
Tieto dva pojmy sa často považujú za jeden a ten istý.Každý z nich má však iný, svoj vlastný význam, aj keď sa v konečnom dôsledku prelínajú a dopĺňajú. Takže hara, onaka, fukubu alebo fu, Život /starosloviensky/ sa doslovne prekladá ako brucho, kdežto voľný preklad slova tanren, tanden, Seikatanden, tanťien, tan ťien, dan ťien, dan tien, dantianje „schránka božstva“, „more čchi (qi)“, „pole elixíru“, „oceán ki (kikai)“ či jednoducho energetické centrum. V meditácií, terapií, tradičnej čínskej medicíne,reiki, šijatsu, tantre a bojových umeniach ako karate dó, aikidó, džu džucu, atď. alebo v qigongu,tai chi, či joge sa považuje tanden za centrum ki, čchi, prány, živa - čiže energie životnej sily.
Spoznanie slovného výrazu hara
nám môže značne uľahčiť, priblížiť pochopenie úplného poňatia pojmu hara.
Nie je to však len slovo znamenajúce brucho, je to filozofia, je to niečo medzi
nebom a zemou, je to malinká čiastočka vesmíru, sme to my a niečo
uprostred nás! Výrazy ako „ preniesť myseľ do hara“, „jednať z hara“,
„zjednotiť sa s hara“, „človek
so stredom v hara (hara no aru hito)“ sú japonskej filozofií veľmi blízke, pojednávajú
o hara
oko o strede, o rovnováhe, o rozhľade. „Človek s hara,
je človekom, ktorý vždy vie, čo má robiť! /zazen/". Podobné výrazy používajúce
sa v súvislosti s hara sú „rozdúchať oheň“, „priložiť
do kotla“ - čím je myslené pocítiť teplo v oblasti hara. Tradičné japonské
umenia, či už bojové, meditačné, duchovné, umelecké alebo terapeutické, majú
tendenciu hovoriť v súvislosti s hara o jedinom tanden. Vychádzajúc z filozofie Haragei,
koncepcie centralizácie tanden, ktorý je stredom hara a to
nie len po fyzickej stránke, ale aj po psychickej a duchovnej. Všetky umenia vykonávane
s hara sa dajú označiť ako haragei. Hara je zvlášť dôležité,
nie len ako ústredný bod dýchacej techniky, ale hlavne ako centrum myslenia a
emócií. Hara sa tak stáva stredom vo všetkých ľudských rovinách, centrom,
ústredným bodom pre všetky dimenzie, jednanie, tvorenie alebo konanie či už
osobné, duchovné, umelecké, a tiež bojové. S hara sa človek nenarodí,
musí na ňom pracovať, zveľaďovať ho a trénovať až sa nakoniec stane „hara
no dekita hito“ hotovým, zrelým, „človekom s veľkým bruchom“, „celým
človekom“. Tento „hara systém“ alebo „cesta hara (haradó)“ predstavuje
tradičnú japonskú filozofiu, prax. Jednať z hara je považované za
vyšší stav vedomia osvietenie, satori, wu, v joge známe
ako samádhi. Koncepcia
centralizovanej energie ki v hara sa tak stala jedným
zo základných pilierov cesty bojových umení budó alebo meditácii zazen.
Všetky umenia označovane ako cesta dó sú na svojej najvyššej úrovni,
forme, idei označovane ako haragei. Usadenie ťažiska v hara
nám tak dáva pocit stability hlboko zakorenený ako „koreň stromu života“. S
ťažiskom v strede objavujeme stabilitu plynúcu zo správneho zakorenenia muchimi
a to nielen po vonkajšej stránke týkajúcej sa pevného postoja, stability
ale hlavne po vnútornej stránke pojednávajúcej o kľude, vnútornej
stabilite. Ľudia s vycentrovaným stredom sa tak stávajú „tehotnými“,
„plnými“, plne nabitými energiou ki a nedajú sa vykoreniť, ich
základy sú pevné a možno na nich nebojácne stavať. Kto vedome kráča svojou
vnútornou cestou nachádza svoju stabilitu v strede, v centre, v hara
a jeho proces dozrievania sa prejaví ako zrelosť. Absencia stredu znamená
stratu rovnováhy, vedomia celku, ťažisko chýba. Napríklad
samuraj
ktorý v súboji prehral, stratil hara, aby si udržal dôstojnosť musel
spáchať rituálnu sebavraždu harakiri /prepichnúť, rozpárať,
rozrezať si nožom brucho/. Ak rozdelíme slovné spojenie hara-ki-ri dostaneme
slová hara -brucho, ki -životná sila, energia a ri -preniknút. Hara sa preto stáva
médiom, je teda začiatkom cesty premeny a formuje tak telo, ducha aj dušu, „Nie je dôležitý
cieľ, ale cesta, život je cesta!". Hara
nie je len centrum, ale spôsob celého
vedomého života z esencie života samotného, je integrálnou jednotou. Hara
ustanovuje jednotu človeka so sebou samým a hara tak tiež predstavuje
tajomne nosnú, usporiadajúcu, formujúcu a zároveň uvoľňujúcu
a sceľujúcu silu!
Čínska filozofia však
hovorí o troch tanden, „tri žiariče“, „tri klenoty“, čím dáva prednosť teórií o ďalších
dvoch energetických centrách. Ako spodný Xia,
(Shimo) Ge tanden /Svadištána/, sa označuje oblasť brucha
asi tri prsty pod pupkom a dva prsty za pupkom, teda konkrétny bod, miesto,
stred. Poznáme ho však aj ako „zlaté kachle“, „žiarič“, „ohnisko“, „zdroj“,
„žriedlo“. Ge alebo seika tanden je označenie stredu tela po výške, šírke aj hrúbke,
kde sa nachádza bod, ktorého veľkosť je ovplyvnený viacerými faktormi, ako napríklad vrodená preddispozícia,
spôsob života, druh cvičenia, spôsob stravovania, atď.. Ako stredný Zhong, (Naka) Chu
tanden /Anahaté/ sa označuje
oblasť blízko srdca vo vnútri hrudníka a ako horný Shang, (Kami) Jo tanden /Ádžňa/ sa označuje oblasť medzi očami /koreň nosa/ v strede
hlavy. Táto teória je veľmi blízka ako budhistickým, tak aj taoistickým mníchom,
ktorí v spodnom tanden rafinujú a čistia esenciu jing do vitality qi. Stredný tanden je miesto kde sa vitalita qi rafinuje do ducha shen a v hornom tanden
prechádza do prázdnoty, do princípu najvyššej mágie wu wei.
Indická
joga však pojednáva o siedmich čakrách
ako o kľúčových bodoch pričom neslúžia ako zhromaždisko prány, ale ako energetické víry, ktoré zohrávajú úlohu prijímacích
a vypúšťacích portov. Takže tri čakry
nachádzajúce sa v bodoch Ge, Chu a Jo
tanden sú posilnené o ďalšie štyri čakry,
sú to Muladhara, Manipura, Višudhí, Sahasrara a uceľujú
tak líniu na vertikálnej osi. Oblasť
brucha sa však v joge môže
označovať aj ako khanda alebo kunda.
Staroslovienčina má pre túto oblasť brucha
tiež svoj názov a to - Život. Už zo samotného názvu je nám jasné akú dôležitú
úlohu u starých Slovanov táto časť tela zohrávala. Pochopili, že brucho
nie je len oblasť kde sa odohrávajú tráviace procesy, ale časť tela v ktorej sa mení potrava
na pre nás tak potrebnú energiu životnej sily (živa, prána, čchi, ki).
Živa bola však aj jednou zo staroslovanských hlavných bohýň. Za zmienku
stojí fakt že, najstaršia známa civilizácia žijúca v povodí rieky Indus sa volala Harappa a jeden z ich bohov Hara, čo je jedno z najstarších
pomenovaní božstva Šiva, podozrivo
podobajúce sa Živa. Vyplýva z toho že každá z tradičných kultúr sa
touto časťou nášho tela podrobne zaoberala, skúmala a venovala bruchu
patričnú dôležitosť, ktorá mu prináleží. Nemusíme sa však vydávať do duchovných tradícii iných kultúr, aby sme
našli zmienku o tomto integrálnom centre človeka. Veď nakoniec je to
aj miesto vzniku nového života. Cestou,
zmyslom života, správnou formou, sa tak stáva, Život!
Ak chceme
zosumarizovať jednotlivé pojmy, prídeme k záveru, ktorý nám vysvetľuje
prečo hara a tanden nie je to isté. Hara
je v japonskom poňatí niečo viac ako len brucho, je to filozofia, ktorá je
ľuďom zo západu dosť vzdialená. Človek ktorý získal hara, tak vstupuje do
nového vzťahu k okoliu. Hara
predstavuje tajomne nosnú, formujúcu a zároveň uvoľňujúcu a zceľujúcu
silu! Hara znamená stav, ktorý je transparentný a cesta vedúca
k tomuto stavu je cestou premeny celého človeka, teda človeka ako jednoty
tela, ducha a duše. Uchovajte si svoj postoj v hara, nech sa robí čo sa robí, potom si počínate správne. Je to,
ako by do tela vošiel mier, vnútorný pokoj, ktorý neznamená opustenie tela, ale
je výrazom v sebe sústredenej sile, ktorá dáva istotu a harmonizuje
s pokojným pulzom celku. Ak však chceme hovoriť o konkrétnom mieste,
bode nachádzajúcom sa uprostred nášho brucha, je presnejšie používať výraz tanden.
Lepšie vystihuje miesto na ktoré sa máme počas tréningu v bojových umeniach budó
zamerať!!!
K.K.
HARA Zemský stred človeka Karlfried Dürckheim DOBRA
HARA = ŽIVOT Jiří Krutina kjv Praha 2013
TAJEMSTVÝ SAMURAJŮ Oscar Ratti Adele Westbrook FIGHTERS PUBLICATIONS Praha 2002
Komentáre
Celkom 0 kometárov