Kiai
Publikované 01.03.2015 v 10:11 v kategórii Karate Do, prečítané: 585x
Čínsky - qi he, kórejsky - ki hap, japonsky - ki ai pričom ki predstavuje vnútornú silu, energiu a ai jednotu, zjednotenie, pripojenie, samotný význam je však hlbší a označuje bojového ducha. V karate čítankách sa najčastejšie prekladá ako výkrik, krik, rev. Presnejšie by som ho však popísal ako sprievodný zvukový prejav pri pohybovej činnosti sprevádzajúcej prechod z dynamickej do silovej časti krátkodobého napnutia svalstva, tenzie, /kime/.
Tento zvuk vychádza
z vnútra, z hĺbky nášho tela ako prudký výdych rozochvievajúci
hlasivkovú štrbinu. Kiai je najsilnejšia forma výdychu podobná explózii počas,
ktorej náš trup spevnie a prevádzaná technika získava potrebnú silu. Je to
zharmonizovanie, zosynchronizovanie pretrvávajúcej techniky, vychrlenie výdychu
podporeného zvukovým prejavom a koncentrácie vedomia, mysle, sústredených do jedného
okamihu, celku. Tým zabezpečíme prísun dostatočného množstva energie do cieľového
prevedenia techniky. Autori knihy Karate Kata Goju-Ryu v slovníku cudzích
termínov píšu: ≈ kiai, koordinované harmonické pôsobenie vnútornej energie
s artikulovaným výdychom používané pri aplikácii techniky rozhodujúceho
boja. Umocňuje účinnosť sprevádzanej techniky a má psychický účinok. ≈ S kiai
sa nestretávame len pri cvičení súborných cvičení kata alebo zápase kumite
v karate, ale môžeme ho zaregistrovať vo všetkých bojových
umeniach /budo/. Bežne sa s týmto druhom zvukového prejavu môžeme
stretnúť aj v úpolových športoch ako je pretláčanie, vzpieranie, zápasenie,
ale tiež v atletike pri skoku /do diaľky, výšky, o žrdi/, či vrhaní
/gule, oštepu, kladiva/ alebo napríklad aj v tenise všetkým dobre známy ako
„vzdychanie“. Obdobu kiai však majú aj zvieratá, keď sa
chystajú na boj, ako napríklad rev medveďa, tigra alebo gorily sprevádzajúcej
tento zvukový efekt aj bubnovaním do hrude. Tento výkrik, rev má však viacero
významov. V prvom rade ide o nabudenie samého seba do bojovej akcie,
vystupňovaním hormónu adrenalínu na maximum, čím sa pripravíme na zvýšenú
aktivitu, na útok „ako pretekár pred štartom“. Po druhé ide o opačný zastrašujúci
efekt kedy chceme našim bojovým krikom, revom
zastrašiť súpera do takej miery „že mu tuhne krv v žilách“ stráca
bojového ducha. Jeho nadobličky začínajú vylučovať veľa stresového hormónu adrenalínu,
ktorý má v tomto prípade úplne opačný efekt. Svaly mu stuhnú a nemôže
sa pohnúť, zvýši sa mu tep „počuje ako mu bije srdce“, jeho dych je plytký
a rýchli „nedá sa mu poriadne nadýchnuť“ a on myslíte len na jedno, na
útek. Presne tohto povzbudzujúceho a zároveň zastrašujúceho efektu
využívali aj samuraji keď sa púšťali do bitky, ako sme to mohli vidieť napríklad vo filme Posledný samuraj v hlavnej roli s Tomom Cruisom /2003/. Na
rovnakom princípe boli založené aj útoky Severoamerických indiánov Hurónov,
ktorý sa preslávili svojim hlasným revom, „dodnes sa hovorí reveš alebo smeješ
sa ako Hurón“. Mel Gibson, predstaviteľ hlavného hrdinu Williama Wallace,
jedného z najznámejších škótskych hrdinov v záverečnej scéne filmu
Statočné srdce spolu zo svojimi spolubojovníkmi sa tiež nabudili pred útokom
krikom. Mongolské vojnové hordy pri vpáde do Číny útočili za povestného
neutíchajúceho kriku no a nakoniec kartáginský generál a stratég Hannibal
využívajúci trúbenia svojich bojových slonov a ohlušujúceho kriku svojho
početne slabšieho vojska, dokázal vyhrávať bitky s o mnoho väčšími
armádami. Takýto prenikavý krik, vystupňovaný až k stavu nepríčetnosti útočníka,
mal na protivníka hypnotizujúce účinky. Naši majstri trénovali kiai
prekričaním morského príboja alebo horského vodopádu a ich technika bola zdokonalená
na úroveň samostatného umenia kiai jutsu. Takto znie v knihe
Tajomstvo samurajov prvá veta kapitoly ◊ Umenie kiai - Celkom mimoriadnu
pozíciu medzi metódami neozbrojeného boja - a vlastne medzi všetkými
špecializáciami bujutsu - využívalo umenie kiai. ◊ Pôvod kiai ako umenia veľmi
blízko nadväzuje na situáciu ktorá nastane, keď sa zrazu ocitneme tvárou
v tvár konfliktu a vašou prvou reakciou bude výkrik. Aj v kata
nebolo určené kde presne pri ktorej technike a koľko krát sa má kiai
kričať, vychádzalo z momentálneho pocitu podobne ako je tomu v kumite
a jeho intenzita bola značne väčšia. Nedávno som sa zúčastnil
Gasshuku v Benešově u Prahy kde nás líder tejto super akcie sensei
Paul Nolan 7. dan krikom kiai počas prevádzania základnej
techniky /kihon/ vyprovokoval k omnoho väčšiemu výkonu ako boli
mnohý ochotný odviesť, odovzdať. Vyskúšal som teda v tréningovom procese
takýmto spôsobom nabudiť aj tých menej zdatných jedincov a ono to
fungovalo! Nechali sa strhnúť a ich prevedenie techniky získalo razanciu,
/vdýchli jej život/ a toto je tretím významom ktorí je v kiai
využiteľný. Nebojte sa! Nehanbite sa za hlasový prejav ktorý sprevádza
prevedenie techniky v plnom nasadení, tak to má byť! Tak to má vyzerať! Zaraďte
bojový pokrik do tréningu počas prevádzania techník na mieste aj za pohybu
a výsledky sa okamžite dostavia. Správne
precítenie kiai môže vaše karate posunúť ďalej na vyššie méty.
V konečnom dôsledku môžeme povedať, kto kiai nepoužíva nepochopil
karate!
Nedá mi však nezastaviť sa pri pojme ai ki, písanie znakov /kanji/
je rovnaké len v inom poradí ako u ki ai. Zatiaľ čo kiai
je vyjadrením našej vlastnej vnútornej energie, aiki je predstaviteľom
koordinácie s energiou útočníka, podobne ako je tomu v aikidó
(Ai - harmónia, jednota; Ki - energia,
duch; Dó - cesta) alebo v aiki jutsu
(Jutsu - umenie). Nie je teda na mieste tieto dva samostatné pojmy si
zamieňať. Kiai sa tak stáva v karate nenahraditeľným podobne ako aiki v jemnejších
bojových umeniach.
Karol Krejčí
TAJEMSTVÍ SAMURAJŮ Oscar Ratti Adele Westbrook Fighters Publications 2002.
TRADIČNÉ KARATE DO II. Peter Filo Okinawa 1999.
KARATE KATA GOJU-RYU Vladimír Kopinič, Ladislav Klementis Star Press 2002.
KARATE Wolf-Dieter Wichmann Kopp 2003.
WikipédiA – Kiai, Aikidó.
Komentáre
Celkom 0 kometárov