Dojo TetsujiRenshi Karol Krejčí

Qigong a lyžovanie

Publikované 19.04.2013 v 10:12 v kategórii Zdravý životný štýl., prečítané: 298x

   Konštatovanie na úvod znie: dve úplne odlišné pohybové aktivity, ktoré nemajú žiadne spoločné znaky. Ak sa ale pozrieme bližšie zistíme, že zdieľajú spoločné črty,ktoré ich zbližujú. Qigong je zdravotné cvičenie prinášajúce cvičiacemu oddych, relax, či odreagovanie, počas ktorého si precvičíte celé telo. Lyžovanie je zimná aktivita prinášajúca uvoľnenie, odosobnenie sa, skrátka vyresetovanie.


   Qigongové cvičenia sa začínajú zrovnaním postavenia chodidiel, teda priamo vpred, na šírku ramien a to je aj postoj lyžiara či už na svahu, pri skokoch alebo bežkovaní. Ak postupujeme ďalej smerom hore dostávame sa ku kolenám, ktoré sú v kĺboch mierne pokrčené tak, aby nepresahovali cez prsty nôh. Tento istý sklon majú prednastavené aj zjazdové lyžiarky. Panva sa tým dostáva do podsadenia čo je dôležitým aspektom aj pri cvičení Qigongu. Chrbát je u oboch aktivít vzpriamený a pohľad smeruje pred seba. Ruky lyžiara sú uvoľnené, mierne pokrčené visiace popri tele držiace paličky. Podobné pozície rúk sa nachádzajú aj pri cvičení Qigongu, keď ich nechávame voľne visieť pozdĺž tela, držíme ich pred bruchom alebo ešte vyššie ako pri bežeckom lyžovaní. Prenášanie váhy z nohy na nohu pri zatáčaní na lyžiach, je vlastne jedným zo základných cvikov cvičenia Qigong. Bedrové a ramenné kĺby tvoriace akoby kompaktný obdĺžnik pri vytáčaní sa v bedrách do strán, sú spoločným znakom oboch aktivít. Tieto mierne rotácie spolu s uvoľnenosťou kĺbov, ktorá je dôležitá v oboch prípadoch, nám zabezpečujú správne prevedenie vykonávanej techniky. Z hľadiska zaťaženia pohybovej sústavy je rozloženie váh rovnomerne rovnaké, priamo závislé na práve prevádzanom pohybe. V bežeckom lyžovaní sa používa takzvaná klasická technika behu, kedy je jedna noha vpredu pokrčená v kolene a druhá zadná noha je vystretá, pričom sa neustále striedajú. Ešte bližšie ku Qigongovému dlhému postoju je však bežkárska technika známa ako korčuľovanie jednou nohou, kedy predná noha smeruje priamo vpred a zadná odrazová noha má natočené chodidlo približne pod 45° uhlom. Ak k tomuto pridáme pobyt na čerstvom vzduchu zrazu zistíme, že lyžovanie a Qigong nie sú od seba až tak vzdialené. Tieto dve pohybové aktivity majú k sebe zrazu o mnoho bližšie, ako kedykoľvek predtým.


   Záverečné konštatovanie teda znie, že Qigong môže byt „suchou“ alternatívou v období bez snehu a lyžovanie môže byť zasa spestrením stereotypného cvičenia. Obidve pohybové aktivity sa vzájomne dopĺňajú, pričom Qigong môže zastúpiť nielen strečing, ale aj správne návyky dýchania, či práce s vnútornou energiou Qi /Čchi, Ki/. No a rekreačné lyžovanie nám predĺži pobyt na čerstvom vzduchu počas prevádzania aeróbnej činnosti, ktorú v zimných mesiacoch tak milujeme.

Komentáre

Celkom 0 kometárov

  • Neregistrovaný uživatel

    Meno: Prihlásiť sa

    Blog:

    Obsah správy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovedzte na otázku: Čo je dnes za deň?